Sidan uppdaterad 7/6 2022
Anchormatic ankarspel har servats från mitten av 80-talet.
Felsökningstips finns här.
Från
början var det två modeller 1000B och 750B, och så måningom tillkom
en kättingvariant 1000K.
Efter några år konstruerades kretskortet om
och spelet blev processorstyrt.
I samband med ombildandet av företaget (
nytt namn Winchmatic) ändrades beteckningarna på spelen
till B1 B2
o.s.v. beroende på utrustning och motorstyrka. Omkring 1994 började
man att använda ett
nytt motorfabrikat, CIMA. Dessa motorer är mer
anpassade för ändamålet och används fortfarande.
Spelen bytte namn och
kom att heta WB 512 och WB 1012. I slutet av 1998 började man tillverka
ett spel med ett
helt nytt frikopplingssystem, mekaniskt utan
frikopplingssolenoid, PC eller MX dessa spel behandlas ej är.
1000
B
750 B
B1
B2 - B7
WB512 Winchmatic till 1996
Felsökning på Anchormatic ankarspel.
Eftersom Anchormatics ankarspel finns i ett otal varianter får detta
felsökningsschema bara ses som allmänna råd.
OBS! DET
FINNS INTE ALLTID ORDNING PÅ KABELFÄRGERNA
Klicka på motsvarande rubrik för att gå till avsnitt
Funktion
Frikoppling
Kretskort
Motor
EL-schemor
Funktion
NER
När man trycker på NER startar motorn och snurrar trumman baklänges några varv.
Samtidigt aktiveras f
rikopplingssolenoiden och frikopplar trumman varvid ankaret
löper ut. ( -1987)
På senare modeller drar frikopplingen något efter det att motorn startat. (250 ms)
Vid tryck på UPP görs frikopplingssolenoiden strömlös och trumman låses.
UPP
Vid nästa tryck på UPP kommer motorn att gå åt andra hållet varvid bandet vindas in.
Motorn går så länge
som knappen hålls inne. Eller till att autostoppet stannar motorn.
Att tänka på:
-
Försök ej att ta upp ett ankare som fastnat med spelet, lägg fast bandet runt en knap
och kör upp det med båten.
-
Skall båten ligga länge för ankare, lägg fast bandet runt en knap. Detta minskar
risken för haveri på växeln.
-
Går ej ankaret ut vid första knapptryckningen, tryck på UPP så kopplingen blir
strömlös. Kör upp det till startläge och försök igen.
-
Smörj ledarskruven och ankaret i kopplingssolenoiden vår och höst.
Vanliga fel:
Spelet ej går upp:
Autostoppsgivaren trasig, prova att dra ur
kontakten till givaren.
Ny givare: Elfa Nr. 37-574-65 NPN slutande, a 16 mm d 18mm
Efter att ha stoppats 2 ggr. av autostoppet måste matningen till kortet
slås av allt. ett tryck på NER ske, för att processorn skall ställa
sig på 0.
Vid ankring matar spelet ut ankaret bara någon meter för varje knapptryckning:
Fel på frikopplingssolenoiden eller skyddet för densamma.
Efter byte av solenoid måste länkarna mellan solenoiden och pinnen som går
in i trumman justeras så att det alltid är ett litet glapp,
då vet man att kopplingen tar resp.
friar trumman. Detta görs med att ändra antalet brickor eller flytta muttrarna.
Går trumman för lätt belastas den för tidigt av ankaret. Man kan
öka trögheten genom att förkorta distansröret mellan gavlarna
(det övre, bortre från
bandföraren sett). Slipa av 0,5 mm per gång och prova.
Motorn snurrar men trumman rör sig ej:
Växeln trasig (B2), motoraxeln av (B1).
Trumman roterar trögt:
Gavelbussningen har svällt, svarva ner 49,8 mm. Även
kugghjulen kan ha svällt. Börja att svarva ner hjulet för ledarskruven.
Kontrollera att inte kuggremmen som driver bandföraren skaver någonstans.
T. ex. kanten på elboxen. Om behövligt, sätt dit en plåtbit.
På vissa spel finns det en klack som skall styra remmen, här skär
remmen in.
Klyv klacken och lägg in en bricka som skydd.
Spruta gärna på remmen med vanlig motrolja.
Kontrollera även att inte bandet går i otakt med bandspridaren. Bandet
bryter då mot gaffeln och bromsar särskilt i ändlägena.
Detta kan hända om
trumman går för lätt.
Trumman bli trög efter att 10-15 m band är ute
Kuggremmen trycker mot gaveln, efter ett antal varv har den blivit varm
och bromsar. Olja rtemmen.
Bandföraren ståt stilla:
Kräng av kuggremmen och sätt an insexskruvarna som
håller kugghjulen. Se till att skruvarna går ner i hålen som finns i
trumman.
Vid behov kan man borra en för- djupning för skruven i
ledarskruven. Är gängorna slut tas kugghjulen bort och nya hål borras och gängas.
Stålstiftet i bandföraren är slitet. Bandföraren stannar då i ena ytterläget.
Allmänt
Kontrollera huvudsäkring, hängsäkring i elboxen och glasrörssäkring på
kretskortet. Lätta på alla elektriska anslutningar och spreja med 556 el.dyl., dra åt
igen.
Frikoppling
Allmänt.
Från början använde man en startmotorsolenoid från Yorex
nr: SS0024 Denna kom att modifieras när fast frikoppling infördes.
Senare använde man en ny variant: Elettromatic nr.E4611A/W 12
Volt
Från C.E.I.
SRL i Rivoli Italien. www.cei-italy.com
Även denna modifierad för att passa B1 och B2 OBS! När man har bytt
solenoid
(Elletromatic) måste elboxen byggas om.
Länk till BERMATEC som kan leverera solenoider.
https://bermantec.com/shop/products/elettrostart-solenoids/solenoids-double-coil-elettrostart-
solenoids/12v-solenoids-double-coil-elettrostart-solenoids/solenoid-e-4611a/
Funktion.
När NERknappen trycks in startar motorn och går baklänges några
sekunder för att lösgöra bandet och ankaret. Samtidigt
aktiveras
draglindningen i frikopplings- solenoiden, kopplingsklon dras ut och ankaret
gå i sjön.
Belastar ankaret trumman, eller är spänningen för låg, orkar inte solenoiden
dra ur kopplingsklon. Det är därför viktigt att
båtens motor är igång (generatorn
laddar) och att ankaret ligger rätt.
Misslyckar kopplingen att lösgöra trumman kommer ankaret att bli hängande samtidigt som
det går en stor ström genom
draglindningen och efter någon minut har den gått sönder.
Det är därför viktigt att trycka UPP för att få bort drag- strömmen.
Ankaret måste dessutom upp i utgångsläge för att kunna fällas igen.
Vid prov av frikopplingen är det lättare att se var felet ligger om ankaret tas bort.
Vad har jag för solenoid ? PDF Klicka HÄR
Test av frikopplingssolenoid
Äldre modell (YOREX)
Från kopplingssolenoiden kommer det fyra kablar : grov röd och svart ( draglindning)
tunn röd och svart (hållindning).
Draglindning
Anslut ett batteri till de grova ledarna. Plus till röd och minus till svart kolven skall
dras in
Hållindning
Anslut ett batteri till de tunna ledarna. Plus till röd och minus till svart.
Tryck in kolven, den skall stanna i innerläge.
Senare modell (Elettromatic)
Anslut ett batteri till de blåa ledarna. Hur plus och minus ansluts spelar ingen roll.
Kolven skall dras in och stanna där. Omkoppling till hållindning sker när
kolven bottnar. Har draglindningden gått sönder händer ingenting,
är
hållindningen trasig låter den som en kulspruta.
Byte av frikopplingssolenoid
När en ny solenoid har monterats är det mycket viktigt att länksystemet justeras
riktigt. När spolen har dragit in kolven i botten skall det
vara ett
visst glapp i länkarna. Då vet man att hållindningen är aktiverad.
Dessutom bör man för att inte detta skall hända igen koppla om
matningen till solenoiden. Beskrivning klicka HÄR
Kontroll av kretskort
Vad har jag för kort?
PDF
Klicka HÄR
KK1-3 till 1989
Koppla in matning och en manöverpanel. Dra ur kontakten för signalkabeln till spelet.
Den 5-poliga till vänster på kortet.
Vid tryck på NER skall men höra att ett relä på kortet drar (klicka) och sedan
faller efter någon sekund.
Vid tryck på UPP skall det andra relät dra när man trycker in knappen och falla
(klicka igen) när man släpper knappen.
Hörs inga klick kontrollera manöverpanelen eller kretskortet.
Prova genom att kortsluta mellan kablarna direkt på manöverpanelen.
Kommer klicken i fel ordning växla grön och brun från manöverpanelen.
Anslutningar på KK3 klicka HÄR
Kretskort efter1989:
PC1
Som ovan men kontakten sitter till höger, och det finns tre relän;
Upp, ner och frikoppling
Frikopplingsrelät drar samtidigt som NER-relät och faller när man trycker på UPP
OBS!
Detta kort ar processorstyrt och att det tar några sekunder efter
tillslag innan spelet fungerar. Finns det räkneverk ser man det
på lysdioden.
När den blir grön går spelet att använda.
Initiering av processor PDF klicka HÄR
PC2
Processorstyrt, utan räkneverk och med andra mått.
Kan ersätta PC1
Anslutningar på PC1 klicka
HÄR
Anslutningar på PC2 klicka
HÄR
Elbox
Tvångsstyrning från kretskort
Man kan prova spelet genom att tvångsköra det direkt på kontakten till kretskortet.
Signalen från kretskortet till elboxen går i en 4-ledad kabel. På vissa modeller sitter
kretskort och kontaktorer i olika lådor.
På nyare spel har ej kontakten stift utan hylsor, den 4 eller 8-polig.
Kretskort RLK 3
Koppla samman gul,stift 5 ( plus, från hängsäkringen i boxen) med:
-
Grå stift 1 man hör bilrelät i elboxen dra
-
Grön stift 3 motorn startar och går ner
-
Brun stift 4 motorn startar och går upp
-
Grå + Grön motorn backar och frikopplingen aktiveras.
Kretskort PK 1
Koppla samman gul, hylsa 8 ( plus, från hängsäkringen i boxen) med:
-
Brun hylsa 7 motorn startar och går ner
-
Grön hylsa 6 motorn startar och går upp
-
Grå hylsa 5 man hör bilrelät i elboxen dra
Händer det inget ta bort locket på elboxen.
Nu provar man kontaktorerna genom att med en tunn kabel koppla plus direkt
anslutningsstiftet.
Motor
Det finns 4 modeller:
Spel
Magnetisering
Bosch 1000W
1000B; B8
Serie
Bosch 700W
B2 - B5
Paralell
Bosch 400W
B2
-"-
King 200W
B1
-"-
CIMA
500W
WB
512
Serie
SIMA
1000W
WB
1012
-"-
Fungerar kontaktorerna koppla in motorn.
Vissa motorer är inkapslade i krympslang, vilket har medfört att de ofta
är korroderade. Kolen fastnar, permanentmagneterna släpper från höljet.
Många gånger kan man med något lösningsmedel, typ 556, få igång motorn igen.
Vid tryck på UPP skall nu trumman rotera så att bandet vindas in underifrån.
Är det inte så: växla beroende på motor: 1 och 3 eller Svart och röd.
Schemor:
PDF
750 B 1000
B B2/B3
B2a
|